May 14, 2024

ZarCom Media

ZarCom Media

سوره 12 یوسف

1 min read

به نام خدا

 

 

73- آنها گفتند: “به خدا قسم خودتان میدانید که ما به قصد تباهی و فساد اینجا نیامده ایم و ما دزد نیستسم.”

 

74- [غلامان یوسف] گفتند: “اگر شما دروغ بگویید مجازات کسی که این کار را کرده باشد چیست؟”

 

75- [برادران] گفتند: “مجازاتش توقیف آن شخصی است که مال مسروقه در بار او پیدا شود، ما در ولایت خودمان اینگونه خطاکاران را کیفر می دهیم.”

 

76- پس یوسف قبل از بازرسی باروبنه ی بنجامین به کاوش بار برادران دیگر پرداخت و دست آخر جام را از بار برادر تنی اش [بنجامین] بیرون کشید. ما [خداوند متعال] اینگونه به یوسف تمهید آموختیم. چرا که غیر اینصورت بر اساس قانون مملکت آن سلطان، یوسف حق نداشت برادرش را نگهدارد*1 مگر به اراده ی خداوند. ما درجات هر کس را اراده بفرماییم بالا می بریم که علم خداوند دانای مطلق، فوق علم تمام دانایان است.*2

 

77- برادران گفتند: “او هم دزدی کرده، عینا مثل برادرش که قبلا مرتکب دزدی شده بود.” یوسف خشم خود را بروز نداد و با خود گفت: “شما وضعتان خیلی خراب است و خداوند به آنجه می گویید دانایی کامل دارد.”

 

78- برادران گفتند: “ای عزیز مصر! او پدرپیری دارد، لطفی بکن و یکی از ما برادرها را بجای او توقیف کن، تو بنظر ما شخصی بزرگوار و نیکوکردار هستی.”

 

79- یوسف گفت: “پناه بر خدا که شخص دیگری بجای آنکه متاع خود را نزد او یافته ایم، بگیریم که در اینصورت از ستمکاران خواهیم بود.”

*1- ولی با اعترافی که از آنها گرفت کار آسان شد و بر طبق قوانین خودشان که از جانب حقتعالی سوال آن به یوسف الهام فرموده شد، توقیف برادر انجام پذیر گردید.

*2- اکثر قریب به اتفاق مترجمان، علیم را خداوند دانای مطلق ترجمه نکرده اند و چنین دانسته اند که در هر دانش، دانشمندان برتری هست، در صورتیکه این خداوند علیم است که علم او فوق علم همه دانیان است.

 

Also Follow Us on Telegram:
https://t.me/holyquranfarsi


PHOTO :

File:The Phillip Medhurst Picture Torah 222. Joseph’s cup found in Benjamin’s sack. Genesis cap 44 v 12. Mortier’s Bible.jpg

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.