May 14, 2024

ZarCom Media

ZarCom Media

سوره 16 نحل

1 min read

به نام خدا

 

1- امر خداوند [دائر بر کیفر کافران] فرا می رسد، اینقدر شتاب نکنید،* منزه است خداوند [از این که مشرکان] برای ذات اقدسش شریک قائل می شوند.

 

2- [سنت الهی اینست که] خداوند فرشتگان را با روح [موکل و] تحت امر بر هر یک از بندگانش که اراده فرماید [که پیامبر شوند] نازل می فرماید [و پیام اینست:] “مردم را آگاه کنید و هشدار دهید که معبودی و خدایی جز من وجود ندارد. پس ای مردم! از کیفر الهی من [خداوند متعال]، علیه کفر و نافرمانی تان برحذر باشید.”

 

3- خداوند، آسمانها و زمین را بر اساس مصلحت آفرید و منزه است [از این فکر باطل مشرکان] که برای ذات اقدسش شریک قائل می شوند.

 

4- خداوند انسان را از نطفه ای [ناچیز] آفرید و این مخلوق تبدیل به دشمنی آشکار شد [که درباره خالق خود چون و چرا می کند و عصیان می ورزد].

 

5- و خداوند چهارپایان را برای شما انسانها آفرید که [از پشم و پوست آنها] لباس گرم فراهم می آورید و از شیر و گوشت آنها تغذیه می کنید؛

 

6- و در آنها برای شما منظره ای زیباست: آنگاه که [در شامگاه] آنها را از چراگاه بر می گردانید و آنگه که [در صبحگاه] آنها را به چراگاه می برید؛

 

7- و آنها اسباب و باروبنه شما را از شهری به شهری منتقل می کنند که بدون آنها جز با تحمل مشقت بسیار نمی توانید خود را به آن محل برسانید، براستی که آفریدگار- پروردگا شما [با خلق اینهمه نعمات و وسائل رفاه و آسایش ثابت فرموده که نسبت به بندگان خود] رئوف و رحمگستر است؛

 

8 – و خداوند اسب و قاطر و الاغ را خلق فرمود تا بر آنها سوار شوید و نیز از اسباب تجمل باشند و خودی نشان دهید و خداوند باز هم چیزهای دیگر [مثل هواپیما] که شما درباره آنها اطلاعی ندارید خلق می فرماید.

 

9- هدایت انسان به سوی راه راست بر عهده ی خداوند است و پاره ای از راهها کج هستند و اگر خداوند اراده می فرمود همگی هدایت می شدند. [ولی بنا به سنت الهی خداوند بعد از هدایت انسان، او را در معرض آزمون قرار می دهد که خودش انتخاب کند]

* مشرکان با طنز و طعنه به پیامبر گرامی می گفتند: “اگر قدرتهایی که برای خدا قائل هستی درست است پس چرا ما را به مجازاتهایی که وعده می دهی گرفتار نمی سازد؟”

 

 

 

KNOW MORE

 

Tanzil Quran An-Nahl

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.